اخبار علمی، فناوری و تکنولوژی

در این وبلاگ جدیدترین دانستنی‌های علمی باحال و جدیدترین اخبار علمی و فناوری و تکنولوژی روز منتشر می شود. مطالبی که در این وبلاگ منتشر می شود بیشتر در زمینه تکنولوژی مثل موبایل، کامپیوتر و همچنین در زمینه مباحث علمی مختلف است، امیدوارم لذت ببرید.

بایگانی

تحلیلگران پیش بینی میکنند حافظه SSD تا اواسط سال ارزان تر میشود

فضای ذخیره سازی رایانه شخصی SSD احتمالاً در ماه های آینده ارزان تر خواهد شد.

به گزارش tomshardware، از آنجایی که تولیدکنندگان حافظه تولید NAND 3 بعدی خود را کاهش می دهند، تراشه های حافظه و درایوهای حالت جامد آنقدر زیاد است که قیمت آنها در ماه های آینده به کاهش خود ادامه خواهد داد. در واقع، قیمت SSD ممکن است تا اواسط سال 2023 دو برابر کاهش یابد.

کاهش تقاضای مصرف کنندگان و برخی مشاغل برای رایانه های شخصی طبیعتاً به معنای تقاضای کمتر برای انواع قطعات رایانه از جمله پردازنده ها و کارت های گرافیک است. اما کالاهایی مانند NAND سه بعدی، ماژول های حافظه و درایوهای حالت جامد بیشتر از سایر دسته ها تحت تأثیر کاهش تقاضا قرار گرفتند. دلیل اصلی این امر این است که ساخت آنها نسبتاً آسان است، رقبای زیادی در بازار وجود دارد و محصولات نهایی معمولاً قبل از خرید توسط تولید کنندگان رایانه شخصی، سازندگان قطعات یا فروشندگان در موجودی آنها هستند.

حافظه های SDD

در هفته‌های اخیر، Kioxia اعلام کرد که از اول اکتبر تولید ویفر 3D NAND را تا 40 درصد کاهش می‌دهد، در حالی که Micron گفت که سرعت 232 لایه 3D NAND خود را برای گسترش عرضه ویفر 3D NAND کاهش می‌دهد. قابل ذکر است که NAND 3D 232 لایه Micron برخی از بهترین SSD های موجود را با عملکرد خواندن و نوشتن متوالی بیش از 10 گیگابایت در ثانیه فعال می کند. اما تحلیلگران Trendfocus بر این باورند که چنین اقداماتی فوراً اعمال نمی شود زیرا هر دو شرکت دارای موجودی های زیادی از NAND سه بعدی هستند و سازندگان SSD درایوهای زیادی در موجودی خود برای فروش دارند.

در حال حاضر، می‌توانید درایو Crucial P3 500GB M.2-2280 را با قیمت 44 دلار یا 8.8 سنت به ازای هر گیگابایت خریداری کنید. همچنین درایو SATA 2.5 اینچی ارزان‌تر PNY CS900 500 گیگابایتی نیز وجود دارد که با قیمت 31 دلار یا 6.2 سنت در هر گیگابایت به فروش می‌رسد. در حالی که قیمت‌های خرده‌فروشی برای 3D NAND در حال حاضر پایین است، Trendfocus انتظار دارد که سازندگان حافظه‌های فلش تا اواسط سال 2023 کاهش قیمت را بین 40٪ تا 50٪ در هر بیت ارائه دهند و هزینه SSD و قیمت خرده فروشی آنها را بیشتر کاهش دهند.

در این مرحله، تخمین اینکه چند SSD در موجودی ده‌ها سازنده وجود دارد دشوار است، اما Trendfocus تخمین می‌زند که حداقل دو چهارم ماه طول می‌کشد تا شرکت‌های ابری و تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی بتوانند NAND سه بعدی و درایوهای قبلا تولید شده را جذب کنند. انتظار می رود کاهش قیمت SSD ادامه یابد. حداقل برای دو فصل سقوط خواهد کرد.

در حال حاضر تعیین قیمت برای این SSD ها سخت است، اما درایوهای اصلی با رابط PCIe 3.0 x4 یا PCIe 4.0 x4 مطمئناً در سه ماهه آینده ارزان تر خواهند شد. فروشندگان حافظه های پیشرفته 3D NAND و SSD با رابط های PCIe 5.0 x4 سعی می کنند درآمدهای کاهش یافته خود را با درایوهای ممتاز برای علاقه مندان جبران کنند. بنابراین انتظار نداشته باشید که این SSD های جدید براق PCIe Gen5 به این زودی ارزان باشند. با این حال، به نظر می رسد که SSD های رایج برای ذخیره سازی انبوه ممکن است به اندازه کافی ارزان شوند تا جایگزین برخی هارد دیسک های کم ظرفیت شوند.

 
 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی